Monday, May 13, 2013

Welkom bij de familie kneus

Ik hoor het m'n moeder nog zo zeggen als ze bezig was zelf rabarbermoes of appelmoes te maken... 'pas op, het is kokend heet, en bij zoet is dat extra heet'. Ik moest er extra aan denken toen Jos gisteravond toch even de huisartsenpost belde, en er bij zei dat het zoet was... Ja, het was weer eens zo ver!

Wat was er nou... pas was rabarber in de bonus bij de Appie, en dus ging ik gisteravond rabarbermoes maken. Het was er steeds niet van gekomen, en ik moest er dus maar een keer mee opschieten vond ik. Opgezocht in mijn kookboek, en zo anders dan appelmoes was het niet, dus dat was zo gepiept dacht ik.

Blijkbaar deed ik iets verkeerd en met teveel water. Dat kwam er dus ineens uit, zo op mijn hand. Kokend heet, én zoet, dus extra heet zoals mijn mams altijd zei. Mijn heeft-altijd-veel-met-vuur-gespeeld-instinct kwam gelijk naar boven ;-) dus ik bedacht me niet, zette de kraan aan op lauw en ging koelen. Omdat het lauw was, was het goed uit te houden om tot zelfs een kwartier met m'n hand onder die kraan te staan - volgens de dokter bij de huisartsenpost was mijn reactie mijn geluk, want nu is het een tweedegraads brandwond, en niet erger, zoals je zelfs met 'gewoon' kokend water nog wel kan hebben. Ze zei dat ze ook heel veel zag dat mensen veel te kort gekoeld hadden.

In ieder geval, ik kreeg een tetanus-injectie (die ik zelf moest betalen, en waarbij ik waarschijnlijk maar 80% vergoed krijg, omdat die stomme apotheek geen contract met de verzekering wil, want ze willen meer geld blijven vangen - en dat meer mag ik voor opdraaien...) en een verband met brandzalf, en toen mocht ik gaan. Ach... positief stukje is, de komende tien jaar ben ik weer tetanus ingeënt, ook als de zorgkosten nog raarder gaan worden.

mijn hand in het verband

Zoals op de foto volgens mij wel te zien is, zat het verband aan de strakke kant. Vannacht was het erg prettig, maar ik heb hem er ook alweer af gehaald. Over ruim een uur moet ik nog even naar de dokter, en eigenlijk zou het daar moeten, maar het voelde gewoon echt niet prettig. En op de plek waar het moest blijven zitten zat het juist te los, dus juist bij de blaar hielp het al niets meer.

Ik zal jullie de foto zonder verband maar besparen. Ondertussen houd ik het goed vet, gelukkig had ik pas al kokosolie in huis gehaald - en dat helpt erg goed, eigenlijk zelfs beter dan de brandzalf xD

5 comments:

  1. Jeetje lieverd wat een gedoe allemaal. Ik hoop dat de moes dan wel lekker is is tenminste iets. Doe maar voorzichtig. liefs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, dat zeker wel. Beetje waterig, de pan stond onder m'n hand bij het koelen - wel met de deksel er op, maar toch. Maar behalve dat is er niets mis mee.

      Delete
  2. Dat klinkt pijnlijk! Beterschap!

    ReplyDelete
  3. auw.....
    Sterkte meid, en eet toch maar smakelijk van de rabarber

    ReplyDelete
  4. Wat een schrik! Maar fijn dat het meteen behandeld is. Beterschap!

    Huisvlijt

    ReplyDelete